Analytics: De 5 meest gebruikte begrippen
Google Analytics
Google Analytics en Google Adwords zijn veelgebruikte tools om meer websiteverkeer aan te trekken. Dit websiteverkeer kun je vervolgens via de handige tool van Google Analytics meten. Met Analytics kun je jouw website gegevens makkelijk analyseren: meet je website bezoekers, de bestemmingspagina van je bezoekers of het conversieratio. Analytics is zowel voor Adwords als voor het meten van organische website resultaten te gebruiken. Google Analytics geeft enorm veel informatie vrij over het verkeer op jouw website. Daar komen ook verschillende begrippen aan bod, die voor velen een groot raadsel zijn. Daarom leg ik hier een aantal interessante en veelgebruikte begrippen van Google Analytics uit!
Wat is conversieratio?
Om dit begrip duidelijk uit te leggen, geef ik eerst een definitie van conversie. Conversie is dat je bezoeker reageert op jouw call-to-action: hij of zij doet datgene wat jij wil dat de bezoeker doet. Heb je een webshop? Dan is een aankoop een conversie. Heb je een informatieve website? Dan kan een inschrijving op je nieuwsbrief jouw conversie zijn.
Hoeveel van jouw bezoekers zijn overgegaan tot een conversie, wordt door middel van een percentage in het conversieratio aangegeven. Dus: hoeveel websitebezoekers hebben daadwerkelijk op jouw call-to-action gereageerd, in verhouding tot het totale aantal website bezoekers? Stel dat je in totaal 3600 bezoekers op jouw website hebt gehad, daarvan zijn er uiteindelijk 150 overgegaan tot een conversie. Dan is je conversiepercentage 150/3600*100 = 4,17%. Uiteraard kun je voor jezelf ook bepaalde doelen instellen in jouw Analytics account. Hierdoor zie je eenvoudig en snel of je doel al dan niet behaald is.
Uitstappercentage: de laatste pagina in de sessie
Het uitstappercentage wordt vaak verward met het bounce percentage. Er zit echter wel degelijk verschil in deze 2. Hoeveel mensen er op een bepaalde pagina jouw website verlaten, wordt het uitstappercentage genoemd. Het is het percentage pagina’s dat de laatste in zijn sessie was. Terwijl het bounce percentage de beginpagina de enige sessie is.
Bounce percentage: een sessie van slechts één pagina
Jouw klanten komen op een bepaalde pagina van jouw website binnen. Het percentage dat op deze pagina de website verlaat, zonder dat hij een andere pagina op de website heeft bezocht, wordt het bounce percentage of bounce rate genoemd. Het is dus het percentage bezoekers dat op de eerste pagina jouw website weer verlaten
De bestemmingspagina in Google Analytics
Een bestemmingspagina is de eerste pagina waar jouw bezoekers op terecht komen, na het doorklikken op een advertentie of externe link. Je klikt op een advertentie over damesschoenen, dan kom je als bezoeker op de categoriepagina ‘damesschoenen’ terecht. Dit is tevens de eerste pagina die je dus van de website ziet: de bestemmingspagina.
Omdat het de eerste pagina is die de bezoeker van jouw website ziet, is het belangrijk dat je bestemmingspagina goed is ingericht. Enkele belangrijke aspecten voor de bezoeker zijn een pagina die snel laadt, een makkelijke navigatie en presentatie. Daarnaast is een overzichtelijke en betrouwbare lay-out ook onmisbaar.