E-mail Marketing: Snel gratis succes!
augustus 2, 2017/ Admin / Marketing / 0 comments
E-mail Marketing
E-mail marketing of direct marketing is de uitgelezen kans om meer bezoekers naar je website of omzet te genereren. Veel bedrijven maken hier geen of niet op de juiste manier gebruik van, waardoor ze veel leads mislopen. Direct marketing is nog steeds een veelgebruikte vorm van marketing, die makkelijk en kosteloos toe te passen is.
Wat is direct marketing?
Direct marketing is het (persoonlijk) in contact komen met (potentiële) klanten. Een vorm daarvan kan e-mail marketing zijn: dat is het versturen van persoonlijke e-mails naar je doelgroep. De inhoud van deze e-mails kunnen gaan over nieuwsupdate (nieuwsbrief), reclame of aanbiedingen. Het doel van direct marketing kan zijn om je klantloyaliteit te vergroten, nieuwe klanten werven of (herhaal) aankopen vergroten. E-mailmarketing is een goedkope en relatief makkelijke manier om eenzijdig contact met je doelgroep te leggen.
Waar begin ik met de juiste e-mail marketing?
Ten eerste is het ontzettend handig om een e-mail marketing software aan te schaffen. Het helpt je om de juiste content, design en templates te gebruiken. Alle software wordt up-to-date bijgehouden, dus je sluit goed aan op de nieuwste marktontwikkelingen. Hierdoor loop je geen leads mis en kun je de juiste KPI’s stellen voor jouw bedrijf.
6 E-mail marketing trends van 2017!
E-mailmarketing blijft zich ontwikkelen. Een gewone e-mail is niet meer bijzonder genoeg en je mail zal ongelezen in de prullenbak belanden. Om je te onderscheiden van de rest, is het een must om mee te gaan in alle trends op het gebied van e-mailmarketing! Hieronder staan de belangrijkste e-mailmarketing trends van 2017 beschreven.
1. Pagina en menu
Jouw lezers klikken steeds minder vaak door naar jouw website. Daarom is het belangrijk om een soort pagina in jouw e-mail te verwerken. Ze lezen liever jouw e-mail door, dan dat ze naar jouw website gestuurd worden en niet weten waar ze moeten beginnen. Dit leidt tot minder click-through-rate, maar uiteindelijk wel tot meer leads!
2. Kort en bondig
Mensen lezen steeds minder en hechten juist veel meer waarde aan beeld. Iedereen wordt elke dag al teveel geprikkeld, laat staan dat ze jouw lappen tekst bevattende e-mail nog moeten lezen. Gebruik de juiste steekwoorden en verwerk deze met de juiste afbeeldingen, video’s, gifs en animaties.
3. Personalisatie
Richt je persoonlijk tot je klanten. Hier gaat misschien wat meer tijd inzitten, maar mensen hechten steeds meer waarde aan een persoonlijke benadering. Ga maar bij jezelf na: een algemene e-mail verwijder je sneller dan een persoonlijk aanbevolen e-mail. Alleen de naam van de persoon vermelden is daarbij natuurlijk niet genoeg: dat was 10 jaar geleden leuk. Nu moet je jouw klantendatabase segmenteren en weten welke klanten wat interesseert. Denk hierbij aan leeftijdscategorie of eerdere aankopen!
4. Uitstekende beleving en interactie
Een nieuwe trend van dit jaar is om meer uit je e-mail te halen dan voorheen. Dan gaat het vooral op het design van je mail: een aantrekkelijke, speelse uitstraling die past bij jouw bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld gifs of een video waarmee je jouw doelgroep triggert, zij voelen zich hiermee eerder verbonden met jouw bedrijf. Voeg een animatie toe en een element langzaam veranderen in je mail. Dit trekt juist de aandacht van mensen, waardoor ze eerder overgaan tot actie!
5. Video’s
Gebruik video’s in je direct mail. Waarom? Omdat jouw lezers beelden makkelijker opslaan en onthouden dan teksten. Als ze iets wordt verteld, zijn ze eerder geïnteresseerd dan wanneer ze zelf iets moeten lezen en er zelf een plaatje bij moeten schetsen.
6. Van online marketeer naar IT-specialist
De online marketeers worden steeds meer gedwongen om volgens IT methoden te werken. Dat komt door de snelle ontwikkeling en technische veranderingen die ook online plaatsvinden. Een online marketing project vraagt tegenwoordig steeds meer kennis over informatietechnologie (IT) om de software optimaal te laten werken.