Scoren met direct mail

Hoewel we op dit blog hoofdzakelijk aandacht besteden aan digitale ontwikkelingen en manieren over hoe je kunt inspelen op die ontwikkelingen, biedt de offline wereld ook nog steeds veel kansen. Een daarvan is direct mail. De hoeveelheid post die bij bedrijven op de deurmat valt, is immers flink afgenomen, waardoor jouw boodschap steeds meer gaat opvallen. Maar opvallen is natuurlijk niet voldoende, je wilt immers goede resultaten scoren met je campagne! Daarom gaan we in dit blogartikel in op manieren waarmee je ervoor kunt zorgen dat de resultaten van je campagne zo goed mogelijk worden. Lees snel verder!

De basis: het adressenbestand

Wellicht is dit niet de eerste tip die je had verwacht, maar een goed adressenbestand vormt de basis van goede resultaten als je direct mail inzet. Besteed je hier onvoldoende aandacht aan, dan loop je het risico dat je dubbele adressen in je bestand hebt staan of dat de adressen niet actueel zijn, waardoor je boodschap bij de verkeerde personen aankomt.

De kwaliteit van je adressenbestand kan dus grote gevolgen hebben voor het resultaat van je campagne. Wanneer je dit zelf niet op orde kunt krijgen of je er simpelweg de tijd niet voor hebt, dan is het aan te raden om een bedrijf dat gespecialiseerd is een direct mailing in te schakelen om die de bestanden aan te laten leveren.

De eerste indruk: de verpakking van je boodschap

Een van de belangrijke onderdelen van direct mail, is dat je het reclamefilter van je doelgroep omzeilt zodat ze je envelop openen en je boodschap lezen. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat de verpakking van je boodschap opvalt en je de nieuwsgierigheid bij je doelgroep weet te wekken. Hier heb je allerlei manieren voor. Van heel eenvoudige, zoals het gebruik van andere kleuren enveloppen dan de standaard witte kleur, en het toevoegen van een weggever in de envelop waardoor er een bobbel ontstaat die schreeuwt om ontdekt te worden.

De boodschap zelf

Mensen krijgen vandaag de dag gigantische ladingen prikkels over zich heen gestort. Daarom is hun aandacht spanne zeer kort en zal je je best moeten doen om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Concreet komt het erop neer dat je boodschap moet prikkelen om gelezen te worden en de lezer moet aanzetten tot het nemen van de gewenste actie. Hiervoor kun je allerlei verschillende technieken gebruiken, zoals bijvoorbeeld de AIDA techniek. Dit is een bepaalde manieren om je brief te structureren, waarbij je de volgende stappen hanteert.

Eerst trek je de aandacht van je lezer. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen waarop die persoon hoog waarschijnlijk het antwoord wilt weten. De tweede stap is dat je de interesse weet te wekken om verder te lezen. Dat kun je doen door over de voordelen van jouw product en/of dienst te vertellen. Het doel hiervan is de volgende stap: zorgen dat je lezer behoefte krijgt aan jouw aanbod en dat hij (als laatste stap) actie wilt ondernemen. Samengevat is dit de manier waarop de AIDA techniek is opgebouwd (Attention, Interest, Desire, Action).

Direct mail en kosten

Een belangrijk onderdeel van de kosten voor direct mail zijn de portokosten. Het loont daarom om een bedrijf te benaderen dat van direct mailing zijn specialisme heeft gemaakt. Dergelijke bedrijven hebben vaak scherpe tarieven afgesproken met postbedrijven, waardoor je flink kunt besparen op de portokosten. Dit voordeel wordt natuurlijk groter naargelang de omvang van je mailing toeneemt.

Een ander onderdeel waarop je flink kunt besparen zijn de drukkosten van je mailing. Drukkerijen produceren immers massa drukwerk, waardoor de drukprijzen vaak vele malen lager liggen dan wanneer je jouw mailing zelf zou afdrukken. Een voorbeeld van een drukkerij die tegen een eerlijk en scherp tarief jouw mailing kan drukken vind je hier: Drukkerij Mail Succes uit Gouda

Het is natuurlijk goed om op de kosten van je mailing te letten, maar we raden je ook aan om een direct mailing specialist naar je campagne te laten kijken alvorens je tot productie en verzending over gaat. Een specialist werkt immers dagelijks met direct mail en zijn advies kan een wereld van verschil betekenen als het om het resultaat van je campagne gaat. Ook kan hij informeren en adviseren over de mogelijkheden van een cross media aanpak. Hier kun je er meer over lezen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top