Google Adwords

Adverteren in Google? Door Google Adwords is dat geen probleem meer. Je kunt gemakkelijk jouw advertentie plaatsen in de zoekmachine Google. Tegenwoordig toont Google bovenaan in zijn zoekresultaten eerst 4 advertenties, waarna pas de organische zoekresultaten komen te staan. Onderaan de zoekresultaten pagina komen wederom een aantal advertenties te staan. De kosten hiervan? Die zijn helemaal afhankelijk van het budget dat jij zelf instelt.

Google Adwords (SEA)

Google Adwords is een toepassing waarmee Google het mogelijk maakt om jouw in zijn zoekmachine te laten adverteren. Het klinkt heel makkelijk en het hoeft ook niet moeilijk te zijn.

Een groter omvattend begrip van Google Adwords is SEA; Search Engine Advertising. In het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Op het moment dat je in Google iets intypt, komt hij met zijn zoekresultaten. Vaak zijn de bovenste 4 van deze zoekresultaten de advertenties. Die zijn te herkennen aan het groene vakje voor de URL waar ”Adv.” in staat.

Adverts


Google Adwords

 

SEA specialist

Zoals er ook specialisten op het gebied van SEO zijn, zo zijn er uiteraard ook SEA specialisten. Zij zijn gespecialiseerd in het werken met Google Adwords en weten perfect hoe, waar en wanneer ze een advertentie moeten plaatsen voor jouw bedrijf. De resultaten zijn eenvoudig met Google Analytics te meten, waardoor de SEA specialisten inspelen op de behoeften van jouw klanten.


Hoe werkt Google Adwords?

Je kunt het, met een beetje research, redelijk eenvoudig zelf uitvoeren. Echter zijn er ook SEA specialisten die jouw advertenties nog beter kunnen laten scoren. Met Google Adwords ga je zelf advertenties maken, die te zien zullen zijn in Google. Je stelt zelf een bepaald budget in, evenals de zoekwoorden, gebieden waar je te vinden wil zijn, talen, etc.

Stappen

  • Je maakt bij Google Adwords een gratis account aan.
  • Vervolgens kun je beginnen met het zoeken van je zoekwoorden die je wil gebruiken in je advertentie(s). Zoekwoorden zijn woorden waar mensen in Google naar zoeken. In de zoekwoordplanner van Google Adwords zie je hoe vaak het zoekwoord gemiddeld wordt gezocht en wat de geschatte kosten per klik (Cost Per Click; CPC) zijn.
  • In Google Adwords wijst het zichzelf hoe je aan jouw advertentie invulling moet gaan geven.
  • Als je dit hebt gedaan, zal Google bepalen wanneer hij jouw advertenties gaat tonen. Dit is onder andere afhankelijk van het zoekwoord, de concurrentie en jouw ingesteld budget.

If you build it…

You may still need Google Adwords

Jennifer Mesenbrink
[/columns class=”no-bottom-margin”]

Kosten Google Adwords

Aan een online advertentie zitten uiteraard, net zoals een gedrukte advertentie, kosten verbonden.  Google Adwords werkt met Cost Per Click. Dat houdt in dat je een bepaald bedrag betaalt aan Google, op het moment dat er daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt. Uiteraard is het mogelijk om hier per dag een maximum bestedingsbedrag op te zetten; hiervoor stel je een eigen dagbudget in. Het voordeel hiervan is dat je alleen voor het resultaat betaald! Vervolgens is het (in de meeste gevallen) de bedoeling om meer leads op je website te genereren. Eenmaal de bezoeker op jouw website gekregen, is het interessant om een goede SEO te voeren.

top