SEO

Search Engine Optimization, vertaald naar het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Een vrij nieuwe term, waar veel specialisten zich elke dag mee bezig houden. Een sterk ontwikkelende sector, waarin Google ver voorop loopt. Lastig, diepgaand maar ontzettend interessant!

Wat is SEO?

In de online marketing is SEO een groot en bekend begrip. SEO is een afkorting van het Engelse Search Engine Optimization; in het Nederlands vertaald als zoekmachine optimalisatie. Simpel gezegd komt het er op neer dat SEO zich bezig houdt om websites hoger in Google te laten ranken. Google hecht veel waarde aan de manier waarop jouw website is geschreven en gemaakt. Hij hecht aan bepaalde dingen ontzettend veel waarde, terwijl hij andere zaken weer volledig af kan keuren.

SEO ictdienstenonline


 

HTML

SEO specialist

Door de opkomst en snelle ontwikkeling van het internet, zijn er uiteraard ook nieuwe beroepen ontstaan. Eén hiervan is een specialisatie in de zoekmachine optimalisatie.

Waar houdt een SEO specialist zich dan mee bezig?

Het is ontzettend belangrijk om te weten wat de wensen en behoeften van je bezoekers zijn. Hier ga je vervolgens met jouw kennis op in spelen. De SEO specialist houdt zich onder andere bezig met het maken van juiste webpagina’s & webteksten en jouw website ‘logisch’ maken voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. Maar de SEO specialist houdt zich ook bezig met de technische kant van het internet en de websites. Google leest jouw website anders dan dat de bezoekers dit doen. Daarom is de juiste kennis en toepassing voor jouw website ontzettend belangrijk om de vindbaarheid van jouw website te vergroten.


SEO tips

Google is ontzettend slim, zoals ik al zei leest Google jouw website op een andere manier dan dat wij dat doen. Daarvoor is een goede en zoekmachine-vriendelijke website van belang.Om een goede zoekmachine optimalisatie uit te voeren, geef ik je 8 tips. Met deze SEO tips genereer je meer bezoekers naar je website en wordt jouw website beter vindbaar in Google.

Zoekwoorden

Weet wat de behoeften van je doelgroep is, door vooraf een zoekwoorden onderzoek te doen. Je gaat op zoek naar veel gebruikte zoekwoorden in Google, die je vervolgens in je teksten gaat gebruiken. Tip: herhaal het zoekwoord een aantal keer in je tekst, maar overdrijf niet! Wanneer Google het te veel (kunstmatig) vindt, zal het jouw pagina lager ranken.

Juiste URL

Gebruik duidelijke en overzichtelijke URL’s waarin je jouw zoekwoord terug laat komen. Bijvoorbeeld: http://www.ictdienstenonline.nl/diensten/online-marketing/seo. De sitestructuur is hier duidelijk in terug te vinden en het is voor zowel de lezer als voor Google helder waar de pagina over gaat.

Afbeeldingen met de juiste alt tekst

Gebruik afbeeldingen op je website. Ten eerste is dit voor je bezoekers aantrekkelijker om te lezen. Ten tweede hecht Google ook meer waarde als er minimaal 1 afbeelding op een pagina staat. Ook hiervoor geldt: overdrijf het niet!

Vergeet niet om je afbeeldingen de juiste naam en alt tekst te geven. Hierdoor is hij in Google ook eerder vindbaar op dit zoekwoord en het geeft aan Google nog duidelijker aan waar de pagina over gaat.

Linkbuilding

Gebruik voor je website zowel interne als externe links die naar jouw website verwijzen. Met interne links kun je naar een andere, relevante pagina binnen je eigen website verwijzen. Een externe link kan waarde toevoegen aan je website en meer website bezoekers genereren. Een externe link is een doorverwijzing naar jouw site die afkomstig is van een andere website.

Juiste Title tag

Elke pagina titel moet het zoekwoord bevatten waar je op gevonden wil worden. Dit is voor zowel de bezoeker als Google duidelijk. Google zal je pagina hierdoor hoger gaan ranken en de bezoeker klikt sneller op je pagina, wat tot een hogere conversie zal leiden.

Geen duplicate content

Zorg dat elke pagina uniek is! Teksten kopiëren werkt averechts en zal door Google als kunstmatig worden beschouwd. Hierdoor zal hij jouw website ‘straffen’ door hem lager in zijn zoekmachine te ranken. Schrijf teksten dus altijd in jouw eigen woorden.

Ankertekst

Ook wel Anchor text genoemd. De ankertekst is een (gedeelte van een) tekst waar een hyperlink aan gekoppeld zit. De bezoekers kunnen op deze tekst klikken, waardoor ze worden doorgelinkt naar een andere pagina die aan het woord gekoppeld zit. Dit kan zowel een interne als externe pagina zijn.

Up-to-date content

Je website moet in beweging blijven; het moet bij de tijd blijven. Google hecht hier waarde aan, het betekend dat je website up-to-date is. Daarnaast is het bijhouden van een Blog ook goed, dit zorgt onder andere voor extra (gratis) content op je website.

 

 

 

top