Wat meet Google Analytics allemaal?
Google Analytics is een ontzettend handig hulpprogramma. Het analyseert en rapporteert erg veel bezoekers activiteiten, waar je vervolgens perfect op in kunt spelen. Voor een bedrijf is het een must om met Google Aanlytics te werken. Doe je dit nog niet? Dan adviseer ik je om hier direct mee te starten. Het bespaart je namelijk een hoop gemiste kansen! Je kunt Analytics zelf toepassen op jouw website, maar je kunt het uiteraard ook uitbesteden aan een online marketing bedrijf. Benieuwd geworden naar de functies en meerwaarde van Google Analytics? Lees dan vlug verder!
Inhoud
Hiermee krijg je inzicht in hoe vaak mensen jouw pagina(‘s) hebben bezocht en hoe lang ze op de website hebben doorgebracht. Maar Analytics geeft ook weer welke zoekopdrachten jouw bezoekers hebben ingevoerd op jouw website, of om op jouw website te komen. Het geeft jou inzicht via welke kanalen ze binnen komen en wat de uitstappagina is. Ook laat het jou de bounce rate van je website zien. Een bounce rate is het percentage bezoekers dat jouw website bij de eerste pagina (waar die dus op binnenkomt), weer verlaat. Uiteraard geeft Google Analytics ook inzicht in locatie-tracking; vanaf waar in de wereld wordt er naar jouw website gekeken.
Social Media
De doorverwijspagina’s naar jouw website via Social Media zijn in Analytics ook zichtbaar. Het is belangrijk om te begrijpen via welke Sociale bronnen jouw website bezoekers binnen komen. Zodat je er vervolgens perfect op de behoeften van je klanten in kunt spelen.
Mobiele telefonie
Via welke devices (apparaten) wordt jouw website bezocht? Als je vaststelt dat erg veel van je bezoekers via een smartphone of tablet jouw website bezoeken, is het slim om na te gaan denken over het ontwikkelen van een applicatie (een mobiele app). Zeker gezien het feit dat er steeds meer via smartphones of tablets op het internet wordt gesurft, kun je hiermee een groot concurrentievoordeel behalen.
Conversie
Hoeveel van jouw websitebezoekers gaan over tot conversie? Een conversie is datgene wat jij wil dat jouw klant doet op jouw website. Een conversiedoel is voor elke website weer anders. De ene website kan als conversiedoel hebben om een bepaalde ROI te halen, terwijl het inschrijven voor een nieuwsbrief voor een andere website weer als conversiedoel kan dienen.
Adwords
Met Analytics kun je uiteraard ook de effecten van jouw advertenties bekijken. De campagnes in Google Adwords worden automatisch gecodeerd, zodat deze zichtbaar worden in jouw Google Analytics account. Hiermee zijn de conversiedoelstellingen van de advertenties te meten, maar ook hoeveel bezoekers er via jouw campagnes de website binnenkomen. Handig om te meten of het wel zinvol is om gebruik te maken van Adwords.