Social Media Marketing: slim of achterhaald?
Social Media Marketing
De afgelopen 10 jaar is de opkomst en het gebruik van social media sterk gestegen. Het wordt voor iedereen steeds beter toegankelijk, waardoor de social media meerdere en grotere doelgroepen bereikt. Net zoals vroeger, en nog steeds, wordt er ingespeeld op tv reclames omdat veel mensen tv kijken, wordt er nu ingespeeld op onder andere adverteren op social media, omdat deze platformen tegenwoordig een groter bereik hebben. Daarnaast zijn de doelgroepen makkelijker beïnvloedbaar geworden, doordat er continue een bepaald (onrealistisch) ideaalbeeld wordt geschetst. Velen worden –onbewust- onzekerder en willen aan dit ideaalbeeld voldoen. Daar wordt door middel van social media marketing perfect op ingespeeld.
Wat is Social Media?
Social Media is een overkoepelend begrip voor alle online platformen of online organisaties.Op deze Social Media sites hebben de gebruikers interactie met elkaar. Deze interactie vindt zonder tussenpersonen plaats, echter gaat er achter deze platformen wel een professionele redactie schuil. Enkele voorbeelden van social media platformen zijn: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn. Maar er zijn wereldwijd tal van andere, ook veelgebruikte social media platformen.
Als zoveel mensen gebruik maken van social media, zitten er dan nog wel nadelen aan verbonden? Het antwoord is heel simpel: JA! Tot op heden is er nog niet heel veel bekend over de gevolgen van het veelvuldig gebruik van online platformen, maar er komt steeds meer duidelijkheid over de negatieve invloeden die het heeft op wie dan ook.
Waarom Social Media marketing voor bedrijven?
Ondanks dat social media verschillende nadelen kent, is en blijft het een veelgebruikt medium. Voor bedrijven is het juist een gat in de markt om hierop in te spelen, door onder andere te adverteren of simpelweg gebruik te maken van een bedrijfspagina op Facebook.
Facebook is een veelgebruikt medium voor social media marketing. Als bedrijf zijnde is het verstandig om een account op Facebook te hebben, zodat je beter vindbaar bent én meer content voor je bedrijfswebsite creëert. Daarnaast krijg je door een account meer interactie met je klanten, wat vervolgens tot meer waardering en meer leads zal leiden.
Naast een kosteloos account op Facebook, is het ook mogelijk om te adverteren op dit medium. Je kunt perfect instellen aan welke doelgroep en wanneer je jouw advertentie wil tonen. Dit kost uiteraard geld, maar het is een erg druk bezocht medium en je bereikt er, in tegenstelling tot normaal adverteren, alleen jouw doelgroep mee!
Voordelen van Social Media
- Actueel
- Viral
- Vervult (onbewust) basisbehoeften
- Snellere aankopen (goed voor e-commerce)
- Ontmoet nieuwe contacten
Nadelen van Social Media
- Onpersoonlijk
- Kans op zowel positieve als negatieve publiciteit
- Onbetrouwbaar
- Verslavend
- Lage privacy grens
- Laagdrempelig: online pesten of dreigingen
- Anonimiteit