De voordelen van een telemarketingbureau

Wanneer we het hebben over een telemarketeer dan hebben we het over iemand die doet aan telefonische verkoop. Dit persoon werkt dan vaak bij een telemarketingbureau die verschillende ondernemers of particulieren belt voor verkoop. Een telemarketeer probeert dus eigenlijk per telefoon zoveel mogelijk te verkopen of giften binnen te halen. Dit vraagt om doorzettingsvermogen en overtuigingskaracht. Het is ook een zelfstandige functie. Bij een telemarketingbureau doe je dus aan telefonische acquisitie. Dit is een uitstekend middel indien een onderneming dit zelf niet kan of er simpelweg gewoon geen tijd voor heeft. 

Het inschakelen van een professioneel telemarketingbureau biedt dus meerdere voordelen. Benieuwd naar meer voordelen? Ontdek ze hieronder. 

Meer omzet en winst door telemarketing 

B2B telemarketing is nog altijd de effectiefste manier om gekwalificeerde B2B leads te genereren. Een belangrijk en vrij krachtig onderdeel binnen B2B campagnes is vaak; telemarketing. Hier wordt resultaat behaald en worden prospecten concreet omgezet in leads. Bovendien haalt een marketeer vaak informatie uit de gesprekspartner die van grote waarde kan zijn voor de organisatie en toekomstige marketingacties. Als er vervolgens wordt gedaan aan telemarketing kan er meer uit een lead en daarmee potentiële klant gehaald worden. 

Werkwijze telemarketeer 

Vanuit een database gaat de telemarketeer aan de slag en probeert al dan niet aan de hand van een telemarketingscript tot een afspraak te komen. Er zijn veel gesprekstechnieken ontwikkeld om een zo hoog mogelijk resultaat uit belcampagnes te halen. Daarbij is het de kunst om het nodige aantal telefoontjes te plegen, enthousiasme te behouden en vooral de prospect niet te ergeren. Dat laatste is lastig, want de meeste mensen vinden onaangekondigd gebeld worden op een moment dat door een ander is gekozen vervelend. Bovendien is er de laatste jaren een aanscherping van wetten & regels rondom Cold Calling. En is het steeds lastiger voor bedrijven om telemarketingcampagnes in te zetten.

Telemarketing tips 

Als telemarketeer is het belangrijk om een goede houding aan te nemen, taalgebruik, gesprekstechnieken en ook stemgebruik is van groot belang. Dit alles om tot een zo hoog mogelijk resultaat te komen. Er zijn allerlei trucs om een gesprek aan de gang te houden en de scoringskansen te verhogen. Een aantal hebben we op een rij gezet: 

– De eerste 3 tot 6 seconden in een gesprek zijn waardeloos. Wellicht herken je het zelf wel dat je een naam bent vergeten bij een telefoongesprek of een eerste kennismaking. Dit gebeurt dus ook tijdens een telefoongesprek. Hoe duidelijk je ook bent, deze eerste seconden vallen weg in een soort concentratiedipje. Het kan helpen om gewoon even te wachten zodra er opgenomen is totdat je echt de aandacht hebt en dan pas begint met jezelf te introduceren.

– Een positieve houding straalt door in de telefoon, een glimlach ook.

– Door open vragen te stellen hou je het gesprek aan de gang en voorkom je dooddoeners als “nee.”

– Keep the product in the pocket; je verkoopt de afspraak, niet het product.

– Voorkom het gebruik van verkleinwoorden en negatieve woorden zoals ‘niet’ en ‘geen’.

– Gebruik je zelfvertrouwen.

Nu weet je de voordelen van een telemarketing en heb jij een aantal tips. Alleen een telemarketeer moet ook wat in je zitten. Lukt het je daarom zelf niet om tot een goed (telefoon)gesprek te komen dan kun je altijd kijken naar specialisten. 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top