Wat kan een tekstschrijver zoal?

Tekstschrijvers zijn in te huren om verschillende teksten te schrijven, gericht op het verstrekken van informatie of promotiemateriaal. Maar ook de productomschrijvingen op een website dragen bij aan de sales, zij verkopen het product of overtuigen de bezoeker om over te gaan tot aankoop. Maar bij het beroep tekstschrijver komt meer kijken dan woorden op papier zetten, wat de klant daadwerkelijk onder ogen komt is uiteraard niet het enige wat een tekstschrijver levert.

Achtergrond en doelgroep

Allereerst is het belangrijk dat een schrijver weet waar de opdracht over gaat. Het doen van achtergrond onderzoek is dus belangrijk. De geschreven teksten moeten juist zijn en kunnen dus geen onwaarheden bevatten. Het vinden van betrouwbare bronnen hoort daarbij. Dan is de vraag, voor wie schrijven we te tekst? De doelgroep van de webpagina moet in kaart worden gebracht. De gemiddelde koper of client, wie gaat er online op zoek naar wat de opdrachtgever aanbiedt? Als je weet wie je aanspreekt is het de bedoeling dat je met deze kennis werkt. Gebruik woorden die aansluiten bij de doelgroep. En weet met welke termen zij online zoeken.

SEO teksten

De kennis over het zoekgedrag van jouw doelgroep is essentieel om online gevonden te worden tussen alle andere sites. Een zoekmachine zoekt op de termen die de zoeker intypt, wanneer deze overeenkomen met termen op de site, in de teksten, vindt een zoekmachine de pagina eerder. Een voorbeeld is fietsenmaker Amsterdam, hoe werkt een iPad of basisschool Nijmegen. Hoe eerder een zoekmachine een site vindt hoe eerder de zoeker deze te zien krijgt, dat is de kern van SEO, zoekmachineoptimalisatie, webteksten schrijven.

Uiterlijk

Maar om een pagina er aantrekkelijk uit te laten zien is er meer nodig dan een goede tekst. Ook de opmaak is belangrijk. Een bezoeker die een lange tekst te zien krijgt is eerder geneigd van je site te vertrekken dan iemand die kleine alinea’s met duidelijke kopjes ziet. Door de kopjes te scannen weet de lezer welke informatie waar te vinden is. De toegankelijkheid van de informatie wordt door de schrijver zo een stuk laagdrempeliger. De kennis van tekst, taal, onderzoek, zoekmachines, doelgroepen en opmaak behoort allemaal tot het kunnen van een goede en doeltreffende tekstschrijver. Alles tezamen leidt tot een betere vindbaarheid en verkoop. Dit is daarmee ook de toegevoegde waarde van een tekstschrijver voor je website.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top