Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/ronaldv111/domains/ictdienstenonline.nl/public_html/wp-content/themes/converio/functions.php on line 366
Google Adwords - Meest gebruikte begrippen | ICTDIENSTENONLINE.NL

Adwords: De 6 meest gebruikte begrippen

Google Adwords

Google Adwords

Adwords is een veelgebruikt advertentieprogramma van Google, waarbij advertenties boven of onderaan de zoekresultaten in de zoekmachine getoond worden. Sinds een aantal jaren komen er steeds meer Adwords-specialisten, die perfecte advertenties voor bedrijven in elkaar zetten. Iedereen kan een Adwords campagne opzetten, zo makkelijk heeft Google het inmiddels al gemaakt. Maar het is echter de kunst om het op de juiste manier te doen, zodat je goed vindbaar bent én veel leads genereert! Om je toch vast een basis mee te geven over Adwords, bespreek ik de belangrijkste en meest voorkomende begrippen van Google Adwords. Overigens kom je deze begrippen waarschijnlijk wel vaker tegen, zeker in de online marketing branche worden deze veel gebruikt.

1. De zoekwoordplanner van Google Adwords

De zoekwoordplanner in Google Adwords is een handige tool voor zowel nieuwe als ervaren adverteerders. Met de zoekwoordplanner is het mogelijk om zoekwoordonderzoek naar relevante zoekwoorden te doen. Het geeft je inzicht in de concurrentie die op het zoekwoord zit, het geeft je meer inspiratie én het laat het budget zien wat aan dat zoekwoord zit verbonden.

2. Meta tags / Meta description

De meta description is eigenlijk niets anders dan het stukje tekst dat onder de URL staat in je zoekresultaten. Je typt een zoekwoord in op Google/Yahoo!/Bing waar vervolgens resultaten tevoorschijn komen. Een resultaat heeft 3 ‘gedeelten’:

  • Titel: vaak blauw of paars
  • URL: vaak groen, het is de link naar de betreffende webpagina
  • Meta tag / meta description: grijs/zwarte tekst van max. 160 woorden

3. Click Through Rate (CTR): wat is het?

Op het moment dat je in Google adverteert, ben je natuurlijk benieuwd naar de werking ervan. De Click Through Rate geeft de verhouding aan tussen het aantal vertoningen van jouw advertentie en het aantal daadwerkelijk aangeklikte advertenties. Dus is je advertentie 100 keer getoond en daarvan is er 5 keer op geklikt, heb je een CTR van 5%. De Click Through Rate verschilt dus per advertentie, maar is makkelijk terug te vinden in het overzicht van je Google Account.


4. Wat zijn backlinks en een anchor text?

Backlinks zijn een externe verwijzing (URL) naar jouw website. Een andere webpagina heeft een link van jouw website op zijn pagina staan. Dat kan de hele URL zijn, maar ook als hyperlink achter een bepaald woord. Dit noemen we de anchor text. Een anchor text, ook wel ankertekst, is de tekst die wordt weergegeven waar een link achter zit. Deze tekst is dan veelal gekleurd en/of onderstreept, waardoor je direct ziet dat er een andere pagina achter zit waar op geklikt kan worden. De anchor text geeft als het ware een korte omschrijving waar de desbetreffende pagina over zal gaan.

5. Betalen per Cost Per Click (CPC)

Wanneer je gaat adverteren in Google, is het vanzelfsprekend dat je hiervoor betaald. Het is echter zo dat je niet betaald voor het aantal vertoningen, maar voor het aantal keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Dit wordt ook wel Cost Per Click genoemd: je maakt kosten voor elke klik die er op jouw advertentie wordt gedaan.

Daarnaast kennen  sommige andere advertentiepagina’s ook het begrip Cost Per Lead (CPL) of Cost Per Sale (CPS). Bij Cost Per Lead betaalt de adverteerder pas geld op het moment dat er daadwerkelijk een lead is gegenereerd. Dit kan bijvoorbeeld een aanmelding voor een nieuwsbrief of een aankoop van een product zijn.

6. Uitsluitingszoekwoorden instellen

Op het moment dat je op bepaalde zoekwoorden niet gevonden wil worden, omdat het bijvoorbeeld niet relevant is, stel je uitsluitingszoekwoorden in. Heb je een webshop dat diervoeding aanbiedt, maar je hebt geen konijnenvoer, dan is je uitsluitingszoekwoord ‘konijnenvoer’. Zo voorkom je in elk geval onnodige kosten en bereik je zeker de doelgroep die je wil bereiken. Door de uitsluitingszoekwoorden te gebruiken richt je veel specifieker op jouw doelgroep die je met je campagne wil bereiken. Dat kan zorgen voor een lager zoekvolume van specifieke zoekwoorden. Echter is het zo dat degene die op die generieke termen zoeken, vaak overgaan tot conversie. Door specificatie van je zoekwoorden, sluit je als het ware ook niet relevante zoektermen uit. Je richt je dus echt veel specifieker op jouw doelgroep.

Google Adwords

 

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

top